وکیوم فرمینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

بسته بندی یک محصول از مهم ترین ویژگی هایی است که می توان به آن اشاره کرد در واقع اولین چهره‌ ی محصول برای مصرف کننده ظاهر و نوع بسته بندی آن می باشد که توسط همین بسته بندی مشتری منصرف و یا مشتاق برای خرید آن کالا می شود.همانطور که می دانید بسته بندی های متفاوتی برای محصولات وجود دارد اما بسته بندی از نوع وکیوم فرمینگ به دلیل فواید بیشتر نسبت به بسته بندی های دیگر مورد توجه تولید کنندگان و همچنین مصرف کنندگان قرار گرفته است.

این که بتوانید ظاهر محصول را به طور کاملا ، واضح و دقیق از روی بسته بندی آن به مصرف کننده نشان دهید کار دشواریست و در بسیاری از مواقع اغراق در ظاهر محصول دیده می شود اما با کمک بسته بندی وکیوم فرمینگ این کار بسیار آسان شده است.
در این‌ مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این نوع از بسته بندی بپردازیم.

وکیوم فرمینگ چیست ؟

وکیوم فرمینگ یا وکیوم فرم دهی به ورق های با گرما نرم شده ، که توسط حرارت مستقیم یا القائی و تخلیه هوای ما بین ورق و قالب موجب شکل پذیری  ورق همانند قالب است می گویند.

در این فرایند ابتدا ورق پلاستیکی حساس به حرارت (ترموپلاست) انقدر حرارت می بیند تا نرم و انعطاف پذیر شود، سپس این ورق نرم شده و به کمک وکیوم هوا روی قالب گذاشته شده و روی قالب کشیده میشود و شکل قالب را به خود می گیرد.در واقع فرآیند ترموفرمینگ در دو مرحله ی گرما دهی و شکل دهی صورت می گیرد.

 در مرحله ی گرما دهی ورقه های پلاستیکی در فاصله ی معینی از  المنت های حرارتی قرار گرفته و نرم می شود، و دومین مرحله شکل دهی است که با سه روش مختلف انجام می شود :

۱) وکیوم فرمینگ یا شکل دهی با خلاء :

در این روش ورقه های پلاستیکی انعطاف پذیر را روی قالب های حفره دار میگذارند . که خلا موجود در قالب باعث کشیده شدن  پلاستیک به درون قالب می شود. بعد از فرم دهی و سخت شدن ورقه ی پلاستیکی در نهایت قطعه را از از قالب جدا می شود و قسمت های اضافی بریده می گردد .

۲) شکل دهی با فشار هوا:

در این روش ورقه های پلاستیکی انعطاف پذیر اعمال نیرو توسط فشار هوا از سمت بالا روی ورق قالب می‌باشد. در این حالت ورق به درون حفره قالب کشیده می‌شود. لازم به توضیح است که برای بیرون راندن هوایی که در بین ورق و قالب به دام افتاده است. منافذی در قالب باید تعبیه شود.

۳) ترمو فرمینگ مکانیکی :

در این روش ورق پلاستیکی حساس به گرما  ، بین دو قسمت مثبت ( core  ) و  منفی (cavity) قالب  قرار میگیرد. در نهایت به صورت مکانیکی با نیروی مستقیم از قسمت مثبت قالب به پلاستیک فشار می اورد و ورق به درون حفره های قالب منفی کشیده می شود .

از برجسته ترین مزیت های این روش دقت ابعادی بهتر محصول و دقیق تر بودن جزئیات هندسی آن در هر دو طرف قطعه نسبت به دو روش دیگر است و تنها مشکل این روش نیاز داشتن به دو قسمت مثبت و منفی قالب است که در نتیجه موجب هزینه بالای تولید می شود.

وکیوم فرمینگ یکی از بهترین روش ها برای بسته بندی محصولاتی از قبیل :

  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • ابزار آلات
  • مواد غذایی
  • شیرینی و شکلات
  • محصولات الکترونیکی
  • اسباب بازی
  • قطعات جانبی خودرو

و … می باشد. بسیاری از قطعات پلاستیکی از ظروف یک بار مصرف گرفته تا بسته بندی تخم مرغ و امثال آنها با این روش تولید می‌ شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *